Zasady BHP są zbyt często lekceważone lub całkowicie ignorowane i o ile gdy pracujemy jako programista, a największym zagrożeniem może być dla nas zwichnięcie nadgarstka, o tyle w pracy kierowcy chwila nieuwagi lub rozproszenia może skończyć się kalectwem lub nawet śmiercią nas lub osób w naszym otoczeniu.
Branża transportowa zajmuje siódme miejsce jeżeli chodzi o wypadki przy pracy na 1000 osób pracujących (dane GUS z 2015 roku). Wyprzedza tym samym np. branżę budowlaną.
Zasady bezpiecznego poruszania się po drodze są w dużej mierze takie same, niezależnie czy jeździmy rowerem czy ponad 30-tonowym zestawem i stanowią temat na inny artykuł. W tym wpisie chciałbym skupić się na innej newralgicznej sytuacji jaką jest moment załadunku, wyładunku lub przeładunku.
Warto najpierw przypomnieć najczęściej spotykane metody przemieszczania ładunku:
-Załadunek wózkiem widłowym
-Załadunek tzw. paleciakiem
-Załadunek ręczny
-Załadunek suwnicą lub HDS-em.
-Załadunek przy użyciu windy
Podstawową zasadą jest opuszczanie kabiny w momencie załadunku. Kierowca powinien w tym czasie nadzorować załadunek ale ma to również zapobiegać odjechaniu pojazdu w momencie trwającego załadunku. Ilość zagrożeń wynikłych z takiej sytuacji ogranicza tylko nasza wyobraźnia, od przygniecenia osoby dokonującej załadunku niezabezpieczonym jeszcze ładunkiem, do zsunięcia np. wózka widłowego wraz z operatorem z powierzchni ładunkowej pojazdu.
Drugą podstawową zasadą jest uważanie na stopy! Praktycznie w każdym momencie coś może nam je przygnieść, czy to opuszczające się widły wózka, czy winda zamontowana na pojeździe, czy upuszczona przez kogoś skrzynia. Najlepszym dowodem na to że zagrożenie jest realne, są buty bhp stosowane w magazynach lub punktach przeładunkowych.
Należy również w granicach swoich możliwości zapoznać się z metodą organizacji ruchu na placu załadunkowym czy w magazynie. Raczej nikt nie chciałby zetknięcia wideł rozpędzonego 1,5 tonowego wózka widłowego ze swoimi łydkami, a w przypadku gdy jego operator ma również lekkie podejście do zasad BHP, z brzuchem lub klatką piersiową.
W momencie gdy wchodzimy na teren magazynu, nie istotne czy chcemy skorzystać z toalety czy wyjaśnić sprawę związaną z dokumentacją, należy pamiętać o tym że powinniśmy być wyposażeni w kask ochronny, bo liczba rzeczy mogących nas dla odmiany przygnieść co najmniej się podwaja.
W przypadku załadunku kontenerów należy pamiętać o tym że pojazd powinien stać na pewnym, utwardzonym podłożu, w momencie stosowania suwnicy nie jest to aż tak istotne bo zazwyczaj plac pod nią jest utwardzony. Gdy używamy HDS konieczna jest znajomość dokładnej masy kontenera, tak by nie przekroczyć dopuszczalnego udźwigu naszego urządzenia.
Zabezpieczenia ładunku powinniśmy dokonywać urządzeniami nie noszącymi widocznych znaków zużycia, najlepiej z stosowaniem się do aktualnych wytycznych UE w tym zakresie.
W przypadku transportu ładunków niebezpiecznych (ADR) liczba zagrożeń odpowiednio wzrasta, ciężko byłoby wymieniać je wszystkie, jednak przewożenie tego typu ładunków wymaga dodatkowych uprawnień można zatem założyć że kierowca zdaje sobie z nich sprawę.
Warto też pamiętać że duże zakłady mają swoje wewnętrzne przepisy bezpieczeństwa i często wymagają bezwzględnie ich przestrzegania, jest to szczególnie istotne gdy zależy nam na dłuższej współpracy z daną firmą. Ponad to mamy prawo, a nawet obowiązek reagować na wszystkie niepokojące nas czynniki związane z trwającym procesem załadunku, nie tylko takie które zagrażają nam w sposób bezpośredni ale również stanowiące ogólne zagrożenie bezpieczeństwa. Dlatego jeżeli widzimy iż np. widły wózka przewożącego paletę są opuszczone pod zbyt dużym kątem do podłoża lub że ładunek na palecie uformowany jest w sposób zagrażający jego stabilności, powinniśmy zareagować.
Przedstawione tutaj są jedynie rzeczy na które koniecznie trzeba zwracać uwagę, nie są to żadne wytyczne, ale gdyby ktoś był zainteresowany poszerzeniem swojej wiedzy w tym zakresie zamieszczam poniżej kilka linków które mogą się przydać.
Linki:
http://logistictechnologies.pl/wp-content/uploads/2016/11/Wytyczne-mocowanie-2014.pdf
http://industry.arcelormittal.com/repository/fce/msds/ST018_V0_2011.08_POL_Cargo_securing_minimum_safety_instructions.pdf
http://www.mpolodz.pl/upload/092015/76-Instr_bhp_-_transportu_wewntrznego.pdf
Ponad to jeżeli ktoś ma ochotę polecam obejrzeć filmy z youtube pokazujące kilka wypadków (uwaga niektóre są drastyczne), tego typu materiału jest mnóstwo wystarczy wpisać w wyszukiwarce frazę „forklift accidents” lub „loading accidents”.
Filmy:
Autor: Wojciech Godlewski