Już 1 marca 2017 roku ma wejść w życie ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. W wydanym komunikacie Rada Ministrów zaznaczyła, że ma ona na celu uszczelnienie systemu podatkowego i ochronę rzetelnym podatnikom. Ponadto, jak podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR), rozwiązanie to ma spowodować wzrost dochodów budżetowych – szacuje się wpływ aż 6,5 mld zł z tytułu podatku VAT i akcyzy.
System monitorowania drogowego przewozu towarów ma polegać na rejestracji i elektronicznym nadzorze za pomocą specjalnych systemów satelitarnych niektórych towarów, do których zaliczać się będą:
- paliwa płynne
- alkohol
- susz tytoniowy.
Są to towary, które dotychczas były często przedmiotem oszustwa przy rozliczeniach podatkowych. Od 1 marca, taki ładunek będzie musiał być zarejestrowany w systemie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Ponadto, podmiot zlecający będzie musiał wprowadzić do systemu informacje o dacie rozpoczęcia i zakończenia transportu, a także szczegółowe dane wszystkich podmiotów zaangażowanych w ten transport. Uzyska on wtedy swój unikatowy numer referencyjny, ważny przez 10 kolejnych dni. Numer ten będzie musiał być przekazany kierowcy. Ten, zaś na podstawie braku takiego numeru, może odmówić świadczenia usługi.
Ustawa zakłada, że dostęp do rejestrowanych danych będzie miała między innymi:
- Służba Celno-Skarbowa
- Policja
- Straż Graniczna
- Inspekcja Transportu Drogowego
Podmiotami zwolnionymi z obowiązków wynikających z ustawy będą np. polskie siły zbrojne i siły zbrojne państw NATO oraz siły zbrojne uczestniczące w Partnerstwie dla Pokoju.
Warto zanotować sobie tę zmianę w prawie, gdyż za nieprzestrzeganie przepisów tej ustawy przewidziane są surowe kary pieniężne.
- W sytuacji, gdy zleceniodawca NIE ZGŁOSI transportu w systemie, podlegać będzie karze pieniężnej równej 46% wartości netto przewożonego towaru, jednak nie mniejszej, niż 20 tys. zł
Odpowiedzialności podlega też przewoźnik. Jeśli nie zgłosi on przewozu towaru wymagającego zgłoszenia lub zgłoszenie będzie niezgodne z rzeczywistością, zostanie nałożona na niego kara w wysokości 20 tys. zł.
- Gdy przewoźnik nie uzupełni zgłoszenia o dane wymagane w systemie, będzie ukarany karą w wysokości 5 tys. zł.
- Jeśli zostanie zauważony przewóz towaru bez numeru referencyjnego, na kierowcę zostanie nałożona grzywna wynosząca od 5 tys. zł do nawet 7,5 tys. Zł
Oszustwa w podatku VAT w obrocie paliwami to główny problem rzetelnych producentów i dystrybutorów paliw, którzy odnotowują straty spowodowane nieuczciwą konkurencją ze strony firm działających w szarej strefie. Nowa ustawa jest kolejnym narzędziem rządu w walce z nimi. Czy da efekt ? Zobaczymy już niebawem…
Autor: Joanna Popiel